En dåres försvarstal

Se Anna Wallander som Siri von Essen på Berglundfestivalen 29 april!

Monologen En dåres försvarstal / En vansinnig kvinnas bekännelse är en sen men skarp replik från den frisinnade skådespelaren Siri von Essen till sin fd man August Strindberg, som skrev den skandalösa och djupt laddade romanen ”En dåres försvarstal” om deras passionerade och destruktiva äktenskap mellan 1877-1891.

“Dåren August får äntligen svar på tal” …
”en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander.”
“Anna Wallander spelar med stor kraft ut Siris frustration, förtvivlan och schizofrena liv.”
–SvD

”Växlingarna mellan självkänsla och tillintetgjordhet fångar Wallander med en nästan manisk energi.”
”I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitetsom skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss.”
–DN

“Siri blir en syster till Elfriede Jelinek, Marlene Haushofer och Ingeborg Bachmann”
”… var gång orden vecklas ut i spel blir det genialiskt.”
-Aftonbladet

”Föreställningen är tät och intensiv. Anna Wallander agerar på topp… det är lysande.”
-Sydsvenskan

I Strindbergs förord till sin roman om skilsmässan från Siri von Essen talar han om en bok han inte publicerar, ”en vansinnig kvinnas bekännelser”.Detta blev vi intresserade av. Med Siris blick ser vi på denna skandal, och låter henne bemöta anklagelserna mot som riktats mot henne. Vi undersöker vem hon var och vilka vi är i förhållande till Henne. Bilden som framträdde förvånade oss mycket. Förutom att vara konstnär, mamma, firad skådespelare och en fallen kvinna i etablissemangets ögon var hon precis lika modern, passionerad och komplex som Strindberg, och ännu mer radikal visar det sig. Samtidigt var hon sanslöst utlevande. Till exempel klädde hon sig till man,var med i Dramatens herrklubb, gick på horhus samt var väldigt sexuellt undersökande. Hon och August hade ett jämlikhetskontrakt och hon var inte ensam. Det var en progressiv tid och hon befann sej i en kontext där andra kvinnor gjorde likadant. Vem var hon? Hon verkar så fri och modig. Varför vet vi inget om henne och andra kvinnor som levde så? Föreställningen tar avstamp i texter av bl.a Strindberg, Rimbaud, Jelinek, Lacan, Engels, Schopenhauer, Butler och Heidegger .

mån 29 apr 2019 kl 20.00

Scenografi och kostym: Sara Kander
Koreografi: Ossi Niskala
Musik & ljud: Malin-My Wall, Tobbe Svedberg och Niko Röhlcke
Regi: Therese Bergman
Manus: Anna Wallander, Therese Bergman, Johan Melin