Pressarkiv
Världen av i går *Förlängd spelperiod*
Foto: Carla Orrego Veliz
The Death of Kalypso
Det kanske sista jag gör – Är vi i början eller slutet? *Förlängd spelperiod*
Fotograf: Lanna Olsson
HEAVY AS THE HEART *Förlängd spelperiod!*
This is it
Foto: Goro Tronsmo
moment:spelar HINDENBURG
En svältkonstnär
moment:22 – till Damaskus
PANG! sa Anckarström
26 februari smäller det till på stora scen när Anders Berg gör debut som dramatiker och regissör med en pjäs om kungamördaren Jacob Johan Anckarström. Lina Englund, Johan Wahlström och Camilla Larsson är några av de skådespelare han har med sig i ensemblen.
Strax efter halvåtta en kylslagen fredagskväll i mitten av mars, står en 29-årig fyrabarnsfar i dörröppningen därhemma på Gamla Brogatan och ser på sina barn. Äldsta dottern sitter med tyskaläxan, minstingen leker med en speldosa och de andra två hjälper till med disken. En stilla eld knäpper i öppna spisen. Mannen sluter ögonen och stänger dörren. Det är sista gången han ser sin familj. Han går ner i verkstaden, laddar sina två pistoler och skjuter samma kväll kungen på operan. PANG! Skottet ekar genom tiden. År 1792 sköt Anckarström kung Gustav III under en av de mest omvälvande tiderna i Sveriges historia. Ett Sverige som förvandlats till diktatur, en polisstat, utan tryckfrihet och med hård kontroll av politisk opposition. Gustav III har kastat in Sverige i krig med Ryssland genom att bryta mot grundlagen. Ett krig som kommer att innebära tiotusentals förlorade liv och ett Sverige i ekonomisk ruin. Anckarström ansåg att kungen därmed brutit ett samhällskontrakt och handlade därefter. I sin bekännelse anger han på punkt efter punkt sina motiv. En bekännelse som censurerades, den ansågs för farlig. Anckarström menar att han skjuter Gustav III för det allmännas bästa och avlossade det svenska startskottet för en maktomvälvning som redan tagit sin blodiga början i Frankrike med stridsropet Frihet, Jämlikhet, Broderskap. Under de kommande hundra åren kläs kunglig makt så sakteliga av och en demokratisering tar sin försiktiga början. Medan vårt kollektiva minne av Gustav III hålls levande genom betydelsebärande kulturinstitutioner är Anckarströms eftermäle i stort sett likadant som för 230 år sedan. Men finns det en annan sanning? |
Anders Berg är sedan många år en flitigt anlitad skådespelare på moment. När han den här gången ger sig i kast med såväl regi som manusförfattande blir det med en historia om Anckarström, eller snarare en uppgörelse med den gängse uppfattningen om honom.
Varför Anckarström?
– Jag har länge varit fascinerad av hur bilden av en människa kan förbli så oförändrad under drygt tvåhundra år, trots att en annan och sannare berättelse ligger i öppen dager. Att skälen fanns att svartmåla Anckarström vid tiden för mordet är lätt att förstå, men finns det krafter som än idag tjänar på att kvarhålla den bilden och i så fall varför?
Vilka skulle det vara då?
– Ja, ett är väl historieskrivningens förbannelse, att när ett orsakssamband väl är etablerat så traderas informationen som i rundgång, både i fakta och fiktion. Men om källorna från början är kontaminerade av propaganda och personligt agg är risken stor att en hel händelsekedja kantrar åt rena felaktigheter. Sanningen finns någon annanstans. Jag tycker att exemplet Anckarström sätter fingret på just detta. Anckarström önskade inte livet ur Teaterkungen, utan ur Krigshetsaren Gustav III. Genom att förringa gärningsmannen Anckarströms motiv så upphöjer man Gustav III’s person och handlingar.
Vad kan vi förvänta oss av föreställningen?
– Ett episkt drama om människan Jacob Johan Anckarström, hans liv och övertygelser, som det aldrig har berättats tidigare från en teaterscen. En historia präglad av makt, pengar, svek och oskuld som sträcker sig ända in i nutid. Visste du t. ex. att Anckarström redan som 16-åring intimt lärde känna Gustav III då han tjänstgjorde som kunglig livpage, tillsammans med andra unga, vackra män? Och så blir det sång och musik – alltsammans framfört av en fantastisk ensemble! Det känns mycket roligt och utmanande att få arbeta på moment på det här sättet denna gång.
Sa han verkligen PANG!?
– Han sa i alla fall definitivt inte God afton, vackra mask!
PANG! sa Anckarström
Regi & manus: Anders Berg
Medverkande: Lina Englund, Andreas Boonstra, Camilla Larsson, Birgitta Linder, Joel Dannerup & Johan Wahlström
Scenografi: Åsa Berglund Cowburn
Musik: Simon Steensland
Ljus & teknik: Joel Dannerup
Spelas: 26/2 – 9/4
För ytterligare information, bokning av intervju eller övriga frågor kontakta producent Birgitta Linder.
Mobil: 0722 – 38 78 58
E-post: info@moment.org.se
Doggerland
Fotograf: Carla Orrego Veliz
Liz å Bill
Fotograf: Einar Hagberg