moment:spelar HINDENBURG
En poetisk och dystopisk saga för vuxna.
”Kanske ska ekot av våra röster blandas med Bertils och Prickleys den dag vi alla blivit minnen. Men dessförinnan, ta tunnelbanan till Gubbängen och ”Moment:spelar Hindenburg”. Oförglömligt.” – DN
”I detta lekrum som är teater får åskådaren själv bestämma om hen vill skratta åt det poetiskt absurda, eller gråta med det som (möjligen) hänt Prickly Pear – eller det som sker när jorden exploderar och lavan tar över det vi kallar civilisation. Det är möjligt att göra båda, om vartannat. Det är ju en saga om dig, om oss.” – SvD
”perfekt matchning mellan moments karakteristiska, samhällsengagerade barnprogramsestetik och just denna romans allvarliga fantasilek med berättarkonsten” – Aftonbladet
I ett övergivet hus och dess trädgård bor Bertil och Prickly Pear. Här berättar de historier för varandra och funderar på vad en människa är och hur man tillverkar en – i väntan på att jorden ska gå under. De för loggbok och Bertil har byggt en lögndetektor under trappen.
…
BERTIL
Du förstår, om man ska tillverka en människa måste man först bestämma vad hon har för historia. Det man bestämmer blir genom licentia poetica automatiskt sant, även om det är påhittat.
PRICKLY PEAR
Licentia poetica?
BERTIL
Det betyder, att om det står att det är sant, så är det sant. Eller rättare sagt, det är inte ens någon tvekan om det. En historia är nedskriven redan innan den börjar, och de fakta som är givna kan man inte göra något åt. När jag skriver ner i loggboken var den nya människan kommer ifrån, står det ju där. Och hon kommer att få minnen från denna plats, för hon har varit där förut. Det är därifrån hon kommer. Och allting hon upplever och ser kommer att vara sant. För att det redan står i historien. Det kan alla se. DÄRFÖR ÄR DET AV YTTERSTA VIKT ATT REDAN NU BESTÄMMA VAD SOM ÄR SANT OCH VAD SOM ÄR FALSKT (antecknar i loggboken).
…
Bertil har döpt platsen där de bor till Hindenburg, eftersom luftskeppet med samma namn kraschade just där. Men det var långt innan Prickly Pear kom dit (hon föddes på en helt annan plats och utan skinn). Bertil har grävt ner vrakdelarna under pionbusken.
Efter romanen HINDENBURG av Susanna Lundin
Regi, manusbearbetning, scenografi & kostym: Åsa Berglund Cowburn
På scen: Josefin Ankarberg, Camilla Larsson & Joel Dannerup
Musik: Simon Steensland
Speldatum
Medverkande
Josefin Ankarberg, Joel Dannerup och Camilla Larsson